onsdag den 13. februar 2008

De 10 bedste danske digte



I den seneste tid er jeg stødt på en masse, gode digte. Eller også er det omvendt dem, der er stødt på mig. Eller måske var både digtene og jeg berusede på samme tid, og så bankede vi ind i hinanden til stor morskab for alle, der måtte have set det, og måske ligger vi stadig et eller andet sted mere eller mindre sammenfiltret...

Og derfor har jeg besluttet mig for at overveje, hvilke digte der vil være på min top ti over de bedste danske digte (til alle tider, selv om der nok vil være en ganske kraftig overvægt på ting fra sidste halvdel af det 20. århundrede).

Her er nummer ti. Et Per Højholt-digt (dette er fra den fantastiske, sene samling, "Det gentagnes musik", 1989, han kommer i øvrigt nok ind på listen et par gange):

Personen på toppen

Jeg drømmer om et digt lige så indiskutabelt
som at hovedvej A 15 trækker sig op over bakken
med fire lastvognstog sejt krybende, op, opad
indtil gederamsen heroppe nejer for vindtrykket.
Jeg drømmer om et digt som beskæmmer gulspurven
firbenene og de mangefarvede fluer - et digt
som en Scania Vabis i slæbegear - og hvad får jeg
når stilheden pludselig ruger gaver ud? En skovdues
lokken nede fra skjulet og lærkers højlydte
trilren med tyttebær ud over himlen den skyfri!

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hey there! I know this is kind of off topic
but I was wondering which blog platform are
you using for this site? I'm getting tired of Wordpress because I've had issues with
hackers and I'm looking at options for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.
Have a look at my blog soccer transfer news espn

Anonym sagde ...

Thanks for your personal marvelous posting! I certainly enjoyed reading it,
you might be a great author.I will make sure to bookmark your blog and will come back later in life.
I want to encourage that you continue your great job, have a
nice day!
My web page - real madrid transfer rumours 2012-13

Anonym sagde ...

Very rapidly this website will be famous amid all blog people, due to it's pleasant articles
My page > perfumes baratos